Monday, June 29, 2015

GST Punca Kenaikan Harga Menu di Bazaar Ramadhan



Kenaikan kos sara hidup yang terus melambung tinggi pada ketika ini yang mungkin berpunca dari pelaksanaan GST serta kenaikan harga minyak , lebih ramai dilihat pada bulan Ramadhan kali ini memilih untuk memasak sendiri jika dibandingkan dengan membeli menu dan juadah berbuka puasa di Bazaar Ramadhan atau juga dikenali dengan Pasar Ramadhan.

Terdapat juga yang tidak berkesempatan termasuk yang berhadapan dengan kekangan ataupun mahu memperlbagaikan menu berbuka puasa memilih untuk membeli juadah berbuka puasa di Bazaar Ramadhan mengeluh melihatkan harga yang dijual lebih mahal berbanding tahun-tahun yang sebelumnya yang mungkin berpunca daripada kenaikan harga tapak bazaar yang terus menaik serta pelaksanaan GST yang mungkin salah satu punca kenaikan harga setiap menu di bazaar.

Sesetengah peniaga sekarang mula menjual harga kuih contohnya sehingga RM2 untuk hanya 3 ketul kuih sahaja. Jikalau harga kuih tidak naik sekalipun akan kelihatan saiznya semakin mengecil dan kuantiti bahan yang digunakan semakin kurang yang akan menjejaskan keenakan kuih tersebut.

No comments: